Kas yra mobilumas ir kuo jis svarbus?

Updated: Feb 11, 2020

Tie, kas bent kiek mankštinotės ar bandėt sportuoti "mobilumo" sąvoką tikriausiai girdėjo ("jums trūksta pečių mobilumo, tai padarykit tą/aną", "jei jaučiat, kad trūksta čiurnos mobilumo - darykit taip/anaip" ir t.t.), bet ar žinote kas tas mobilumas ir "su kuo jis valgomas"?



Mobilumas - tai savybė, kuria apibūdinamas nevaržomas gebėjimas atlikti judesį visoje sąnario amplitudėje. Apie mobilumą sunku kalbėti jį atskiriant nuo kitos savybės - stabilumo - gebėjimo kontroliuoti judesį (t.y. kad neįvyktų nepageidaujamas judesys) arba kitaip - išlaikyti stabilią padėtį sąnaryje. Tiek mobilumas, tiek stabilumas pasiekimi sąveikaujant sąnarį supantiems raumenims ir nervinei sistemai. Tam, kad galėtumėte judėti efektyviai šios dvi savybės turi išlaikyti pusiausvyrą ir būti normos ribose.


Kai kurių mūsų kūno sąnarių funkcija yra labiau mobilumas, kitų - stabilumas. Kai sutrinka kurį nors sąnarį supančių raumenų funkcija (atsiranda raumenų disbalansas) - sąnariai esantys aukščiau ir žemiau "sutrikusiojo" "gelbėja padėtį" ir kompensuoja (įjungiami į darbą tie raumenys, kurie neturėtų). Sąnariai ir raumeys apkraunami netaisyklingai - ne tie kuriems priklauso ir ne tada, kada reikia. Taip sutrikdomas normalus judesys.



Pavyzdžiui, krūtininės stuburo dalies funkcija yra mobilumas (per šią vietą mes turime gebėti pasisukti į šonus, lenktis pirmyn ir atgal). Jei daug sėdima ir nesimankštinama, krūtininė dalis praranda savo funkciją (tam tikri raumenys trumpėja, kiti - ilgėja ir visi silpsta), bet pasisukti, pasilenkti ar atsilošti gyvenime vis tiek reikia. Tad šią funkciją perima juosmeninė stuburo dalis ir kartais - pečiai. Nes organizmas siekia įgyvendinti užduotį kitais keliais. Kadangi juosmeninė stuburo dalis sukurta taip, kad ji turėtų būti stabili ir saugoti nuo traumų, jai "pasileidus" (pradėjus atlikti judesius, kuruos turi daryti krūtininė stuburo dalis arba klubai) treniruojamas disfunkcinis (netaisyklingas) judesys. Disfunkcinis judesys veda tiesiai prie traumos.


Kas gali lemti raumenų disbalansą?

  • pasikartojantys judesiai,

  • netaisyklingos laikysenos įprotis,

  • darbo aplinka,

  • kūno pusės dominavimas,

  • prasta pratimų atlikimo technika,

  • nesubalansuotas treniravimasis,

  • įgimtos būklės (pvz. skolioze - stuburo iškrypimai į šonus),

  • patologijos (pvz. artritas),

  • struktūriniai nukrypimai (pvz. keistos formos kaulas),

  • traumos.

Trumpai:

  1. Visi šie išvardinti dalykai gali lemti netinkamą raumenų įsijungimą į darbą.

  2. Tai sutrikdo aplinkui esančių sąnarių funkciją.

  3. Kūnas vis tiek bando atlikti užduotį pasitelkdamas kompensacinius mechanizmus.

  4. Tai suformuoja disfunkcinį judesį.

  5. Disfunkcinis judesys veda prie traumos, pažeidimo - dažniausiai silpniausioje vietoje (pvz. aukščiau aprašytame pavyzdyje dažnu atveju tai būtų juosmeninėje stuburo dalyje atsiradusios disko išvaržos).


Mobilumą svarbu treniruoti tam, kad atkurtume sutrikusias raumenų ir sąnarių funkcijas ir užkirstume kelią disfunkcinio judesio virtinei. Labai svarbu, kad prieš pradedant bet kokias sudėtingesnes treniruotes būtume išlavinę mobilumą iki pageidaujamos ribos - tik taip treniruotės bus sveikos ir efektyvios. Mobilumas turėtų būti vienas pirmųjų dalykų nuo ko reikėtų pradėti naujokams.


....................................

Kuo skiriasi mobilumas ir lankstumas?

Mobilumas yra aktyviai atliekamas judesys, pavyzdžiui, kiek aukštai raumenų pagalba galėsite iškelti koją ir ją ten aukšai išlaikyti.

O jei kas nors kitas (arba pats, bet su rankomis) jums iškeltų koją (greičiausiai tai būtų aukščiau, nei sugebate su kojos raumenimis) - tai vaidintųsi lankstumu.


...................................


Paruošta pagal: American Council on Exercise Personal Trainer Manual 5th Edition


490 views

Recent Posts

See All