"Man OSTEOCHONDROZĖ (!)"

Updated: Aug 3, 2020

O kam ne? 🙂

Aš (ir, tikiu, mano kolegos) taip dažnai susiduriame su įsibaiminusiais žmonėmis, kuriems skauda kaklą, rankas, sprandą, o nuėjus pas gydytoją gaunama "diagnozė" - osteochondrozė, kad sugalvojau parašyti šį tekstą ir padrąsinti jus, kad jūs - ne ligoniai, ir išeitis yra 🙂 (tikiuosi perskaitę tekstą suprasite, kodėl žodį "diagnozė" įdėjau į kabutes).





Pirmiausia, ar žinote, kas yra ta osteochondrozė apskritai? (žodis tai toks ilgas ir sudėtingas, kad vien jį pamačius gali nejauku pasidaryt..). Nesunku pasigooglinti ir pasiskaityti ne vieną straipsnį, po kurio vėl gali neramu pasidaryti. Apibrėžimas skamba taip - tai degeneracinė tarpslankstelinių stuburo diskų liga, kuri pažeidžia stuburą. Čia yra bent jau 2 dalykai, kuriuos reikia paaiškinti: Pirmas - kas iš viso žinot, ką reiškia "degeneracinė"? Antras - tai vadinasi liga, bet labiau turėtų būti vadinama būkle ir tekste stengsiuosi tai paaiškinti. Degeneracija - tai organizmo ar jo dalių, funkcijų prastėjimas ar nykimas. Osteochondrozės ("osteo" - kaulas, "chondro" - kremzlė) atveju tai būtų - tarpslankstelinių diskų funkcijos prastėjimas. Tarpslanksteliniai diskai atskiria vieną slankstelį nuo kito ir pagrindinė jų funkcija - suteikti stuburui lankstumo bei paskirstyti krūvį tarp slankstelių. Dėl įvairių priežasčių (kurias išvardinsiu žemiau) tarpslanksteliniai diskai ima dėvėtis greičiau, nei gali atsinaujinti kremzlinis audinys, tad diskas plokštėja ir slanksteliai atsiranda arčiau vienas kito. Tada gali pradėti formuotis slankstelių kaulinės išaugos, vadinamos osteofitais. Kauliniai slankstelių paviršiai gali imti liestis, trintis vienas į kitą, taip išprovokuoti aplinkinių sričių uždegimą (pvz. nervų) ir sukelti skausmą. Palaipsniui stuburas praranda lankstumą, tampa sustingęs (šioj vietoj padėsiu žvaigždutę *, nes čia reikės sugrįžti perskaičius tekstą). Tai čia yra maždaug tai, kas ten jūsų kakle ar juosmenyje vyksta. Bet, o kodėl?


Teigiama, kad tikslios osteochondrozės priežastys nėra žinomos, bet yra faktorių (faktorių, ne priežasčių!), didinančių šios būklės riziką:

  • amžius (su amžiumi degeneracinių procesų daugėja visame organizme. Čia kaip raukšlės ir žili plaukai - po truputį visiems atsiranda, bet vyresniems - daugiau :) );

  • nutukimas (oooi, šitas tai rizikos veiksnys dar ne tokioms ligoms ir būklėms...)

  • stuburo traumos (dirbant - pvz, kai nuolat leidžiat laiką nejudėdami arba atlikdami pasikartojančius judesius; ir sportuojant, kai stuburas gauna netaisyklingas ar per dideles apkrovas);

  • įgimtos/įgytos sąnarius ar kremzles pažeidžiančios ligos;

  • moteriška lytis (na, deja, čia nėra lyčių lygybės - manoma, kad dėl su amžiumi pasikeitusios hormonų pusiausvyros).

Žinot, kas blogai su šiuo rizikos faktorių sąrašu? kad jis leidžia pasiteisinti. "Oi, aš moteris, tai dėl to man osteochondrozė...", "oi, turiu antsvorio, tai dėl to ir osteochondrozę...", "ai, čia tas amžius kaltas, kad turiu osteochondrozę..." ir panašios nesąmonės. Ar žinot, kad šie rizikos faktoriai yra bėda tiems žmonėms, kurie gyvena sėslų gyvenimo būdą, yra nepakankamai fiziškai aktyvūs, patiria daug streso, neoptimaliai maitinasi, ir kartais dar turi žalingų įpročių? Osteochondrozė yra jūsų gyvenimo būdo pasekmė, o ne liga. Ir kuo nesveikesnis jūsų gyvenimo būdas, tuo didesnė jūsų osteochondrozė.


Dėl ko aš taip teigiu?

  1. Amžius yra bėda tuo, kad su amžiumi diskai netenka vandens, jie po truputį dehidratuoja, tai juos daro mažiau elastingus ir jautresnius dėvėjiimuisi. Bet žinote, kas diskus rehidruoja, suteikia jiems elastingumo? Fizinis aktyvumas ir optimali mityba.

  2. Nutukimas yra bėda. Nes tai tiesiog yra bėda visam jūsų organizmui - tvarkykit šitą reikalą ir kuo greičiau. Tvarkykit savo miego režimą, mitybą ir didinkit fizinį aktyvumą.

  3. Stuburo traumos - žiūrėkit kaip, kiek, ką ir kada dirbate. Ką veikiat su savo stuburu. Ir iš viso, ar ką nors su juo veikiat? Stuburo sveikatai užtikrinti būtinas optimalus fizinis aktyvumas.

  4. Sąnarių ligos - taip, jos būna įvairios, keliančios skausmus ir diskomfortą, bet žinot, kas dažniausiai įeina į sąnarių ligų gydymo paketą? Ogi fizinis aktyvumas - mankštos, pratimai.

  5. Moteriška lytis - na, moterys, toks gyvenimas - geriau užbėkime įvykiams už akių, rūpinkimės savo sveikata ir stuburu, stiprinkime raumenyną.


O dabar grįžkim į tą vietą, kur buvau padėjusi žvaigždutę *. <...> ir atsiranda skausmas. Palaipsniui stuburas praranda lankstumą, tampa sustingęs. Va taip ir prasideda užburtas ratas - atsiranda skausmas bei stuburas tampa sustingęs - dėl to dar mažiau judinamas. Kai stuburas mažai judinamas netrukus pradeda ryškėti raumenų disbalansas. Vieni raumenys tampa pertempti, kiti - įtempti - ir dėl to taip pat gali skaudėti.

"Diagnozė" osteochondrozė turėtų atkreipti jūsų dėmesį į tai, kad jau seniai laikas pradėti rūpintis savo stuburu, sveikata, pakankamu fizinio aktyvumo kiekiu.


Osteochondrozės simptomai, kaip jau galėjote suprasti iš teksto, ar iš patirties - kaklo/juosmens skausmas, sustingimo pojūtis, gali būti nuovargis, prastas miegas, galvos skausmas.


Ką daryti?

Pagrindinis ir visiems prieinamas būdas - pradėti mankštintis. Pradėkite nuo to, kas jums miela širdžiai ir ką tikrai padarysite kasdien (aišku, geriausia būtų, kad pratimai apimtų jūsų probleminę sritį). Jei per 2-4 savaites nepajusite jokio pagerėjimo - kreipkitės į specialistus - galbūt jums išsivystė rimtesnių raumeninių disbalansų, kuriems spręsti reiktų specifiškesnių pratimų, nei bendro pobūdžio mankštos.

Taip pat tvarkykite savo gyvenimo būdą - subalansuokite streso ir poilsio kiekį, optimaliai maitinkitės, vartokite pakankamai vandens, išsimiegokite, raskite kuo džiaugtis gyvenime, apsupkite save mylimais žmonėmis, mokykitės atsipalaiduoti (gal padės malonus masažas, meditacija, malda, kvėpavimo pratimai) 🙂


Osteochondrozė - tai ne nuosprendis. Tai ženklas, kad metas savimi pasirūpinti 🙂 būkime sveiki, gražūs ir laimingi 😘


Raminta Moves sveiko judesio studija, grupinės mankštos, individualios sporto treniruotės, sveika nugara




101 views

Recent Posts

See All